Utförsäljningar kan få snurr på lagret och intäkterna. Men eftersom det är svårt att sätta rätt pris från början hamnar många i en ond spiral. Det leder till låg försäljning och för sena prisjusteringar.
Att sätta rätt utförsäljningspris påverkas av många faktorer för en modern handlare. Man behöver veta hur priskänslig en vara är, hur stora mängder som ska säljas och vilken tajming som är rätt. Dessutom är det viktigt att ha klart för sig hur alla faktorer skiljer sig mellan olika platser i landet och mellan online-handel och fysisk butik.
När de här grundläggande kunskaperna är på plats behöver man ha koll på vad konkurrenterna gör, i stort sett i realtid. Och för att kunna agera på det behövs nästa del: en organisation som kan agera agilt inom tydliga ramar.
Hur gör du när målen kolliderar?
Det är inte slut där. För till syvende och sist behöver de olika faktorerna viktas. Du behöver kunna hantera kollisioner mellan olika mål som till exempel att sälja ut ett lager fort eller att sälja ut det med ett visst lägsta pris. Du behöver avgöra när tajmingen är viktigast och när det är prisnivån som ska bestämma.
Så optimerar du utförsäljningarna
Vill du få guidning till hur du får optimala (lönsamma) resultat av dina utförsäljningar? Läs vårt whitepaper om att:
- Sätta rätt mål
- Undvika de vanligaste misstagen
- Prissänka i rätt steg, med rätt tidsfönster